2019-06-17 12:48:06

„Statistika naša svagdašnja“

eTwinning

 

„Statistika naša svagdašnja“

 

Statistika naša svagdašnja je hrvatski nacionalni projekt kojim želimo popularizirati statistiku.

O projektu

Statistika naša svagdašnja je hrvatski nacionalni projekt kojim se želi popularizirati statistiku najprije među učenicima srednjih škola koji je do sada nisu imali u planovima i programima, a potom i među učenicima osnovnih škola koji će se statistikom nastaviti baviti sljedeće školske godine kada će zaživjeti Cjelovita kurikularna reforma i statistika u 1. razredima srednjih škola.
Projekt je prvenstveno namijenjen srednjoškolcima i učenicima osmih razreda osnovnih škola, ali uspostavljena je i suradnja s nižim razredima osnovnih škola.
Zašto statistika? Zato što je prošlogodišnje natjecanje Statistička olimpijada pokazalo koliko naši učenici nisu spremni na takav način razmišljati. Želimo to promijeniti i pripremiti naše učenike i za takvo natjecanje i za nastavak školovanja na fakultetima i za takav način razmišljanja i shvaćanja dalje u životu.
Projektom želimo izraditi i vlastite materijale za uspješno poučavanje i učenje statistike u osnovnim i srednjim školama.

 

CILJEVI

Učenici će

- upoznati osnovne pojmove statistike
- primjenjivati zakonitosti statistike
- prikupljati podatke
- obrađivati podatke
- izrađivati radne materijale
- sudjelovati u državnom natjecanju Statistička olimpijada
- sudjelovati u organizaciji statističkog natjecanja za učenike osnovnih škola
- ići na terensku nastavu

 

Nastavnici će:
- prikupiti postojeće radne materijale
- urediti e-okruženje na Twin Spaceu
- motivirati i organizirati učenike
- voditi proces učenja i rada
- organizirati i provesti školska natjecanja (OŠ / SŠ)
- izrađivati radne materijale poučavanja i radne materijale učenja
- organizirati i provesti u svojim školama Večer matematike s naglaskom na statistiku
- organizirati i provesti natjecanje Statistička olimpijada (SŠ)
- organizirati i provesti terensku nastavu

 

CILJNA GRUPA Učenici 2.G, 3.G, 4.E1 i 4.G razreda.        AUTORI PROJEKTA
Gordana Divić, profesorica matematike i fizike, Srednja škola Novska i Aleksandra Brmbota, profesorica matematike, Srednja škola Markantuna de Dominisa Rab, Rab

 

VODITELJI PROJEKTA
Snježana Šišić, Mirjana Matijević i Mirela Plavčić Jurković

 

VRIJEME REALIZACIJE
Školska godina 2018./2019.

 

„Statistika naša svagdašnja“ hrvatski je nacionalni eTwinning projekt koji okuplja učenike i nastavnike iz 12 hrvatskih škola (poveznica na kartu) Srednja škola Novska Srednja škola Markantuna de Dominisa Rab Srednja škola Petrinja Elektrotehnička i prometna škola Osijek Tehnička škola Čakovec Osnovna škola Gornja Vežica, Rijeka  Osnovna škola Novska Gimnazija Vukovar Tehnička škola Ruđera Boškovića Vinkovci Osnovna škola Tin Ujević Osijek Tehnička škola Zagreb Gimnazija Bernardina Frankopana Ogulin

 

TIJEK PROJEKTA

(plan rada)

Sredinom listopada krenulo se s prvim aktivnostima. Na samome početku učenici su se predstavili jedni drugima kratkim opisom i vlastitom fotografijom pomoću alata Padlet te su prema želji mogli predstaviti i svoju školu i svoj grad. Iskoristili smo materijale pripremljene za projekt Moja, a Tvoja – MaTeMaTika.

 

Prvi zadatak bio je riješiti Anin izazov za koji su učenici, koji su riješili problem, dobili priznanja. Sljedeći izazov bio je izraditi originalne čestitke za Europski dan statistike, 20.10.2019., poslati ih školama partnerima i napraviti plakat koji smo postavili u knjižnicu škole.

Početkom studenoga učenici su  su imali zadatak izraditi logo projekta te između 23 prijedloga izabrati logo projekta „Statistika naša svagdašnja“.

U prosincu učenici su sudjelovali i u organizaciji Večeri matematike za koju su također sami smišljali aktivnosti, a koja je u organizaciji Hrvatskog matematičkog društva održana 6. prosinca 2018. Videozapis o Večeri matematike, u izvedbi i organizaciji učenika Brico, Accad i Špoljar. Učenik Nino Nogić pripremio je anketu i napravio analizu ankete koja je provedena za vrijeme Večeri matematike.

 

Statistička olimpijada započela je 14.1.2019., s prvom fazom koja je trajala do 28.1.2019. Iz naše škole prijavljeno je 9 ekipa, od kojih se u drugu fazu plasirala svega jedna. Većina naših učenika, sudionika u projektu, su maturanti koji su imali mnogo drugih obaveza. Od 180 učenika, sudionika u projektu, u prvom krugu bilo je prjavljeno 36 ekipa, a u drugi krug se plasiralo 10 ekipa.

Dan sigurnijeg interneta, 5- veljače 2019., ekipa iz Novske i Raba organizirali su obilježavanje toga dana raznim aktivnostima

 

 

Za Dan broja e, maturanti Dino Accad, Karlo Orioli i Juraj Valerijev "prebrojali" su broj određenih znamenaka u decimalnom zapisu broja e, a Krešimir Hartl, učenik drugog razreda, je "statistički" obradio dobivene podatke.

 

U srijedu, 17.4.2019., sudionici projekta zaputili su se put Rijeke na terensku nastavu. Ekipa iz Petrinje je došla po nas u Zagreb i zajedno smo putovali do Rijeke i natrag. Stigli smo, prvi, do Astronomskog centra u Rijeci i malo se osvježili prije dolaska domaćina i ostalih sudionika. Naši domaćini su profesori i učenici Osnovne škole Gornja Vežica u Rijeci. Sudionici ove terenske nastave su učitelji , nastavnici i učenici iz Osnovne škole Novska, Srednje škole Novska, Srednje škole Markantun de Dominis Rab, Srednje škole Petrinja, Tehničke škole Zagreb i Osnovne škole Gornja Vežica u Rijeci. Ukupno 96 sudionika. Djelatnici centra upoznali su nas sa svojim aktivnostima u ovom prvom i jedinom astronomskom centru u Hrvatskoj koji objedinuje zvjezdarnicu i planetarij. Posebno su ponosni na činjenicu da je to jedini digitalni planetariji u Hrvatskoj.

U digitalnom planetariju prisustvovali smo projekciji filma "Dotaknuti rub Svemira", te stručno vođenoj prezentaciji "Mala tijela Sunčevog sustava" u velikoj sali. Na prezentaciji smo upoznati i sa statističkim podacima o padu stranih tijela, meteora i  meteorita na zemljinu površinu, te upozorenja i statističkim procjenama  o takvim pojavama u budućnosti. Slijedio je posjet Odjelu za matematiku Sveučilišta u Rijeci. Učenici osnovne škole sudjelovali su u radionici "Tajne šifriranja", a učenici srednjih škola prisustvovali su predavanju "Stereografska projekcija".Na kraju smo razgledali kulturno-povijesne znamenitosti Trsata ( Trsatsko svetište, Kaštel, Trsatske stube ) i Grada Rijeke.

Terenska nastava završila je ispred Državnog zavoda za statistiku podružnica Rijeka na Jelačićevom trgu gdje su nas dočekali autobusi za povratak u naše domove. 

Naš snimatelj, na žalost ovaj puta nije stigao na terensku nastavu, no nekoliko uspomena postoji  u video zapisu.

Tijekom trajanja projekta učenici – sudionici su obrađivali zadane teme iz statistike i vjerojatnosti. Radili su u grupama, čiji su članovi bili iz tri različite škole. Neke grupe su jako dobro i uspješno surađivale, a neke malo manje uspješno. Materijali koje su učenici pripremali bili su za njih osobno, ali i za ostale sudionike projekta, a služilo im je kao priprema za Statističku olimpijadu.

Materijali koji su proizašli iz njihovog rada, javno su dostupni na web stranicama Twinspace-a, odnosno OneNote bilježnici  te ogledni primjerak obrade i analize anketa koje su učenici samostalno pripremili, izvršili anketiranje, obradili i analizirali podatke.

Nakon izrade, materijali su ponuđeni učenicima - partnerima osnovnih škola kao „Udžbenik“ u OneNote bilježnici za proučavanje, te je pripremljeno natjecanje koje smo nazvali Mala statistička olimpijada.

 

Učenici rado sudjeluju u projektima. Vole projekte jer su zabavni, jer kroz različite aktivnosti uče (a da najčešće toga nisu ni svjesni), rade u timu, upoznaju kolege iz svoje i partnerskih škola, jer se projekti provode u online okruženju u kojemu vole raditi. Projekt Statistika naša svagdašnja sadrži upravo sve te elemente. Online okruženje u kojemu je proveden projekt je platforma Twinspace-a na kojoj smo postavili (nastavnici) Pravila ponašanja na internetu, a OŠ Novska rad o Danu sigurnijeg interneta.

No, ovaj projekt ima i jednu dodanu vrijednost. Uz razvijanje informacijsko-komunikacijskih kompetencija, učenici su tijekom ovoga projekta istraživali brojne digitalne alate i na taj način stjecali suvremene digitalne vještine nužne za život u suvremenom dobu. Osim školski poznatih Power Pointa, Worda, Google Slidesa,  YouTubea, učenici su koristili DataGraphs, Create a Graph, Meta-Chart, Photo Joiner (obrada i uređivanje fotografija), fotor (online obrada i uređivanje fotografija), SlideShare (dijeljenje materijala), Paint, Google karte, Google tablice (proračunske tablice), genial.ly, Thinglink, padlet, YouTube, Google Sites, OneNote Online, Moovly, Lino, Google obrasci (alat za izradu anketa), MS Sway (prezentacije i radne bilježnice), Flipsnack (alat za izradu knjige/časopisa), MS Forms (alat za izradu anketa i kvizova), Kahoot (alat za izradu kvizova). Svi navedeni alati su učenicima besplatni, lako razumljivi, jednostavni za korištenje te dostupni i na tabletima i pametnim telefonima. Za njihovu uporabu dovoljno je poznavanje osnova digitalne pismenosti. Osim spomenutih nematematičkih digitalnih alata učenici su koristili i matematički program dinamične geometrije GeoGebra, a učenik Nino Nogić je sam napravio stranicu s anketom koristeći HTML, CSS i Javascript, a u pozadini je koristio SQL baza podataka i PHP koji povezuje tu bazu sa samom stranicom. Stranica je bila pokrenuta na njegovom serveru.

Na samom kraju projekta proveli smo anketu među učenicima i projekt je, za njih 93 % dobro iskustvo, te anketu među nastavnicima.

Naš projekt dobio je oznaku kvalitete Quality Label.

O našem projektu smo pisali na web stranicama škola, FB škola  i u lokalnim časopisima, pričali na školskimžupanijskim vijećima, sjednicama nastavničkih vijeća te na državnom skupu, festivalu znanosti.

Projekt je dobio nagradu Comet u kategoriji gimnazija za najbolji eTwining projekt u Republici Hrvatskoj.

Neovisno o nagradama agencija ili nekih ostalih ustanova, najveća je nagrada zadovoljan učenik koji se ovakvog rada sjeća cijeli svoj život, a možda projekt bude i inspiracija za neke vlastite projekte u budućnosti.

Snježana Šišić

 


Željeznička tehnička škola Zagreb