2023-12-12 11:13:00 Učenici i nastavnici Tehničke škole u okviru Erasmus + projekta Financijska pismenost na edukaciji u školskoj knjižnici Studentska udruga Financijski klub s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu održala je 12. prosinca 2023. radionice za učenike i nastavnike Tehničke škole Zagreb, u školskoj knjižnici, vezano uz financijsku pismenost.
Projektna skupina FINtellignet unutar Financijskog kluba ima u cilju nastaviti s financijskim opismenjavanjem mladih i tako dodatno pružiti još bolji uvid u ekonomski sustav i svijet financija kojima su učenici svakodnevno okruženi. Članovi projektne skupine FINtelligent održali su predavanja s tri teme: Kroz prvo predavanje učenici su upoznati s pojmom ekonomije, ponudom, potražnjom, temeljnim tržišnim funkcijama (alokativnom, distributivnom i selektivnom). Također su upoznati s načinom formiranja cijena na tržištu s jedne strane kao potrošač te s druge strane kao ponuđač. Kroz ovo predavanje upoznali su pojam fiksnih i varijabilnih troškova te naveli konkretan primjer za svaki od ove dvije vrste troškova. Učenici su spoznali razliku privatnog i javnog sektora te činjenicu da privatni sektor plaća poreze, dok ih javni troši. (https://prezi.com/view/TW9UMweDvl5UF8Pa0nqI/) U drugom predavanju učenici su upoznati s pojmovima javnog sektora i poreza. Učenici su saznali kako država puni svoj državni proračun carinama, doprinosima i porezima te su upoznati sa pojmom javnog duga i konkretnim podacima, javni dug u Republici Hrvatskoj iznosi 417.481.237.587.71 HRK, dok prihodi iznose 171.808.171.399.91 HRK. Učenici su zaključili kako porezi predstavljaju najvažniji i najizdašniji prihod države. Upoznati su s činjenicom da porezi postoje oko 6000 godina, te s citatom koji su predavači iznijeli 'Nema poreza bez države i nema države bez poreza.' Učenici su iz svakodnevnog života znali kako postoje tri stope PDV-a: 25 %, 13 % i 5 %, a predavači su naveli konkretne proizvode za svaku stopu PDV-a. Učenicima su objašnjene i trošarine koje se plaćaju na alkohol, duhanske proizvode i energente. Učenici su prepoznali razlike poreza na dobit koji plaćaju poduzeća i poreza na dohodak koji se obračunava na plaću. Na primjeru je učenicima objašnjeno preračunavanje bruto plaće u neto plaću. (https://prezi.com/view/5lSiVawIF2IHJ4FxN5zj/) Treće predavanje učenike je potaknulo na razmišljanje o vlastitim izvorima primanja, kao što je džeparac. Osim džeparca, izvori primanja su i plaće, stipendije, mirovine, najamnine. Učenici su naučili razlikovati svoje potrebe od želja te zaključili kako više troše na želje nego na potrebe. Na pitanje: 'Što kada naša primanja nisu dovoljna?' učenici su odgovorili kako je potrebno zadužiti podizanjem kredita. Učenici su naučili vrste bankarskih poslova (aktivne, pasivne, vlastite i neutralne). Kada su predavači učenicima postavili pitanje koje vrste računa poznaju, neki od njih odgovorili su kako im je poznat žiro-račun jer su tu vrstu računa trebali otvoriti kada su radili preko učeničkog servisa. Osim žiro računa, učenici su saznali da postoje još tekući, devizni i štedni račun. Naučili su i razliku između kreditnih i debitnih kartica. Učenici su spoznali razliku između aprecijacije (rasta vrijednosti valute) i deprecijacije (pada vrijednosti valute). (https://prezi.com/view/oPiaS5Uvf2Hs848ZbY3q/) Nakon održanih predavanja i radionica, sudionici su sudjelovali u zabavnom kvizu gdje su provjerili stečeno znanje iz područja financijske pismenosti, a najaktivniji i najuspješniji učenici nagrađeni su simboličnim poklonima. Mirna Kobal Košmrl, prof.
Snježana Šišić, prof.
|
Željeznička tehnička škola Zagreb |