2024-11-28 14:27:00

Moneterra: Muzej novca HNB-a

Učenici Tehničke škole Zagreb koji pohađaju fakultativnu nastavu Financijske pismenosti te učenici 3p2 razrednog odjela u okviru Praktične nastave zajedno s nastavnicom Mirnom Kobal Košmrl posjetili su Muzej novca Hrvatske narodne banke – Moneterru 28.studenoga 2024. godine.

Gospodin Josip Bradarić, koji je bio vodstvo kroz muzej, učenicima je objasnio temeljne ekonomske pojmove te vizualno prikazao razvoj novca kroz povijest: trampu, novčanice, papirnati novac i u najnovije doba kartice.  

 

Osim vizualno te kroz priče, učenicima je pojam trampe prikazan i kroz edukativnu igru koja je bila vrlo poučna i zanimljiva.

Učenicima je objašnjen kružni tok u gospodarstvu, kako novac kruži, prvo je potrebno nabaviti sirovine i materijal za proizvodnju nekog proizvoda (razmjena čimbenika), zatim ti čimbenici ulaze u proizvodnju i stvara se gotov proizvod koji kupuju kupci te dohodak koji proizvođač zaradi od prodaje ulazi ponovno u proizvodnju, odnosno stvaranje novih materijalnih vrijednosti.

U nastavku razgleda, gospodin Bradarić učenicima je objasnio temeljnu razliku poslovnih banka i središnje banke Republike Hrvatske, Hrvatske narodne banke. Pitao ih je tko ima otvoren račun u banci, nekoliko učenika diglo je ruku te su uspješno odgovorili kako je transakcijski račun moguće otvoriti u poslovnim bankama, dok u Hrvatskoj narodnoj banci klijenti ne mogu otvoriti transakcijski račun, već su poslovne banke te koje imaju otvorene račune kod Hrvatske narodne banke. Također, učenicima je postavljeno pitanje da navedu razliku između deflacije i inflacije i oni su točno odgovorili kako je inflacija rast opće razine cijena na tržištu i pad vrijednosti novca, dok je deflacija pad opće razine cijena na tržištu te istovremeno rast vrijednosti novca.

U Muzeju je izložena i hrvatska kuna te su učenicima objašnjeni razlozi zbog kojih je kuna zamjenjena eurom, primjerice kako je kuna bila dosta nestabilna valuta, dok je euro stabilna valuta i navedene prednosti i nedostaci uvođenja eura. Kao glavna prednost navedena je lakoća uspoređivanja cijena među zemljama i stabilnost cijena, dok je glavni nedostatak gubitak nacionalnog identiteta te inflacija.

 

Učenici su imali priliku sudjelovati u još jednoj edukativnoj igri, spajali su obilježja novčanica kuna sa pripadajućim apoenima novčanica kuna.

 

Nakon objašnjena osnovnih termina poput prihoda, troškova, rashoda, budžeta, učenici su imali priliku kreirati vlastiti proračun/budžet što im se jako svidjelo i rado su sudjelovali u prikazanoj edukativnoj igri.

 

Učenici su zajedno s profesoricom imali priliku kreirati vlastitu novčanicu eura sa apoenima po želji i vlastitom fotografijom. Također, isprobali su i kovanje kovanica a, imali su priliku sudjelovati u edukativnom kvizu kako bi provjerili svoje znanje.  

 

Rezultati ankete za učenike pokazuju kako im je posjet Muzeju novca Hrvatske narodne banke (Moneterri) bio zanimljiv i edukativan te bi željeli  sudjelovati u sličnim posjetima. Glavni nedostatak koji su naveli jest da nisu imali dovoljno vremena za individualni razgled muzeja kako bi dodatno mogli proučiti ono što ih zanima.

Mirna Kobal Košmrl, prof.


Željeznička tehnička škola Zagreb